Code review-ul la Project manageri

Am fost ieri la un PMI meetup despre Scope management la unde am auzit o poveste interesantă despre un proiect care a ajuns în punctul de management al crizei, în traducere libere D-zo! O dăm de gard acuma!.

Pe drum spre casă am tot învârtit idei în cap și parcă din toate discuțiile noastre de după ce am auzit eu de fapt era încă o poveste despre cum aproape am buctat-o ca Project manageri, ca apoi să o reparăm cu metode de Project management clasice, nimic SF.

Atunci m-a lovit ideea de explorat. Într-o echipă, niciodată codul scris de un dezvoltator nu ajunge nici măcar în testare fără să treacă prin mâna și ochii unui alt coleg dezvoltator prin ceea ce se cheamă revizuirea codului (code review). E o practică încetățenită de a ne asigura că am dezvoltat ce trebuie și cum trebuie, într-un stadiu cât mai incipient și de a face schimb de cunoștințe.

La nivel de project management se fac întâlniri recurente în care se discută statusul proiectului, dar aceste întâlniri sunt mai degrabă de raportare, aliniere și setarea așteptărilor decât de revizuire efectivă a metodelor.

Oare am evita mai bine crizele dacă fiecare Project manager ar avea un partener de revizuire a muncii lui ( un fel de methods review) cu care să se întâlnească săptămânal și care să fie implicat  în mod activ în munca colegului, ba chiar și responsabil. Nu vorbesc aici despre un coach care levitează din când în când și îți arată calea, dar nu își suflecă mâinile și intră în rahat cu tine și nici ca un auditor, ci efectiv ca un coleg de echipă de project manageri. Mi se pare că avem tendința să povestim numao când nu știm cum să facem ceva și ce facem să luăm de facto că e bine. Acest partener de discuții s-ar uita la tot ce face colegul lui și nu discreționar numai la ce pare a nu fi bine, de aici rezultând un adevărat schimb de experiență. (Apropo de asta: ați văzut vreodată un project manager care să zică că el face parte din două echipe: cea de project manageri și cea de dezvoltare și că are relații aproximativ la fel de strânse cu ambele? Sau mai degrabă ați auzit că face parte doar din echipa de dezvolare și atunci vine întrebarea naturală: El de la cine se inspiră cum să rezolve probleme când ei ca echipă nu mai găsesc soluții? Și când ajunge să caute inspirație, nu e prea târziu? )

Știu că o să spuneți că de la rolurile de management vă așteptați la autonomie și independență completă, că oamenii ăștia ar trebui să știe când apare buba mare și să se descurce să o rezolve, că ne apucăm acuma să dădăcim project manageri… Dar atunci vin eu și zic de ce acceptăm și chiar vrem ca și cel mai cel senior lead technic să treacă prin code review?