Pasul în plus

Ieri am închis cu mâna mea 156 de story-uri. Le-am luat cronologic și tot ce era mai vechi de 1 an și jumătate, am răsfoit și închis. Dacă un story stă în backlog atâta timp, fie el cerință nouă sau defect, e clar că nimeni nu are nevoie de el. Am povestit cu clientul, a zis că cel mai probabil am dreptate, numai că mă roagă frumos să nu le șterg și numai să le închid. După care, m-am apucat de reordonat niște chestii pe acolo și după aia m-am apucat să povestesc cu un coleg despre cum să introducem niște analitice pe site ca să vedem ce funcționalități sunt cel mai des folosite.

Toate astea sună a chestii care nu prea intră în atribuțile mele de Project manager, nu? Mai degrabă stau în ograda Product ownerului, nu? Măi, așa cred și eu, dar omul nu le face și nu face mai multe chestii de care noi, echipa, avem nevoie, așa că ce alternative avem?

Alternativa 1: Nu facem nimic din munca lui sau a altora și îi tot explicăm prin toate metodele de ce avem nevoie de acțiunile respective și că el trebuie să le facă. El nu face, noi ne tot poticnim și ne evervăm și nu progresăm optim.

Alternativa 2: Îl ajutăm cât putem și cu ce avem noi nevoie ca să putem înainta în fiecare sprint, iar în paralel insistăm să facă și el cât mai multe.

Eu, sincer, prefer alternativa 2. Mi se pare că prin modul ăsta de lucru noi câștigăm un loc important în relația client-furnizor, pe cel de colaborator real. Dacă clientul vede cât de interconectați suntem în tot ceea ce facem împreună, șansele noastre de a influența contextul și planurile de viitor ar trebui să crească semnificativ în contrast cu situația în care suntem priviți ca simpli furnizori ușor de schimbat și chiar enervanți pe alocuri. Evident, o să mă asigur că vede cât de multe facem și nu compensăm pe după perdea fără să ne arătăm valoarea adăugată.

În engleză i se spune going the extra mile, în română îi zice să faci mai mult decât se așteaptă de la tine. Eu îi zic să îți faci treaba bine și să redefinești ce e treaba aia în funcție de nevoi, constant, zi de zi. În definitiv, în orice țară ai merge, găsești developeri buni și foarte buni, la prețuri comparative, așa că întrebarea de ce să fac business cu tine și nu cu altcineva? câteodată se reduce la cine îmi inspiră încredere și îmi dă senzația că mă va susține să reușesc?. Mai departe de orice job description, de roluri și responsabilități, cel care stă lângă tine la masă va vrea să știe cu ce îl poți tu ajuta ca să reușiți împreună ceva fain.

Dacă vrei să îți pui niște ochelari gri poți să vezi povestea asta ca a unui fraier care face mai mult decât ce i s-a spus că trebuie să facă când a fost angajat și sigur nu îl plătește nimeni mai mult pentru munca aparent în plus. Ce nu vezi când îți pui ochelarii ăștia este că mai presus de logică oamenii iau decizii bazate pe sentimenul de fond pe care îl au despre tine. Dacă i-ai ajutat și s-au putut baza pe tine tot timpul, atunci o să vadă mult mai pregnante reuțitele tale versus greșelile tale pe care o să le analizele mult mai critic dacă nu te simt în cercul lor de comfort. Schema asta nu funcționează când ești de treabă, dar o cam dai de gard constant, însă funcționeză când îți faci treaba mediu sau de la mediu în sus. Când o să se discute despre o mărire sau despre o promovare acest extra mile va inclina mult balanța în favoarea ta, deci în final tot tu vei avea beneficii din el.

Dacă vrei să îți pui ochelarii negri poți să vezi povestea asta ca a unui mega fraier care o să lucreze peste program ca să facă prostia asta de extra mile și o să zici că m-am tâmpit. Ce nu vezi este că vorbesc despre o compensare, o prioritizare și o negociere a noilor tale responsabilități în context. Nu e despre lucrat mai mult ci despre lucrat mai deștept și mai adaptat nevoilor reale ale proiectului.

No, dăm jos ochelarii acum? 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s